Hoppa till innehåll

Nyheter

Etapp 1 av värmeprojektet drar igång i augusti

Nu är det klart: etapp 1 av värmeprojektet drar igång i augusti. Entreprenör är upphandlad, finansieringen är säkrad och planeringen pågår för fullt.

Vad handlar projektet om?

Du har säkerligen märkt att det varit en del störningar med varm- och kallvattnet i Stommen. Därför är vi glada att kunna berätta att vi nu startar ett större underhållsarbete för att förbättra vatten- och värmesystemen i området.

Arbetet innebär att vi byter ut de gamla rören i grunden, både för vatten och värme, och ansluter dem inne i tvättstugan i varje radhus och i klädkamrarna i varje lägenhet. De befintliga rören har tjänat ut sin tid, och med det här projektet minskar vi risken för framtida problem samtidigt som vi skapar en tryggare och mer driftsäker boendemiljö.

Vad innebär Etapp 1?

Vi inleder med en första, lite mindre etapp som omfattar radhus och lägenheter på Södra Stommen 17–54. Här testar vi hur arbetet bäst genomförs och samlar erfarenheter inför kommande etapper i området. Du som bor i denna etapp kommer inom kort att få mer information.

Tidplan och nästa steg

  • Start: Arbetet påbörjas i slutet av vecka 32
  • Informationsmöte: Vi bjuder in till ett möte på plats under vecka 36, där de boende som berörs av etapp 1 får mer information. Inbjudan kommer!
  • Färdigt: Etapp 1 beräknas vara klar under hösten
  • Entreprenör: Arbetet utförs av KIWI

Hur påverkas du som boende?

Till en början påverkas inte din bostad direkt. Däremot kommer du att märka av att det pågår arbeten utanför, till exempel grävarbeten och håltagning i grunderna.

Vi förstår att det finns många praktiska frågor, till exempel om tider för störningar eller avstängt vatten. Innan arbetet drar igång kommer entreprenören att informera direkt till alla berörda.

Vi gör vårt bästa för att störa så lite som möjligt och hoppas på din förståelse under projektets gång.

‼️ Till dig som bor i radhusen på Södra Stommen 17–54. Viktigt! ‼️

För att vi och KIWI, vår entreprenör, ska kunna nå dig med information när det blir dags, behöver vi få in dina kontaktuppgifter.

Vänligen mejla till varmeprojekt@gmail.com och ange:

  • Ditt namn
  • Adress
  • Mejladress och telefonnummer

Eller lämna dina uppgifter i den röda brevlådan, vid Servicehus 2.

Tack för att du hjälper oss att hålla kommunikationen enkel och effektiv inför nästa steg i projektet. Det här är bara början på en långsiktig förbättring för hela området. Du kommer att få löpande information under projektets gång.

Har du frågor redan nu? Mejla oss gärna på varmeprojekt@gmail.com.

Fiberkabeln är nu lagad – Internet fungerar igen

Reparationen av den skadade fiberkabeln är nu slutförd och Internet ska fungera som vanligt för samtliga boende i området.

Vi i styrelsen vill tacka för ert tålamod under avbrottet.

Nu när det akuta är löst kommer vi i styrelsen att gå igenom vad som hänt och se om det finns något vi kan göra för att minska risken att det händer igen. Vi fortsätter också att hantera försäkringsärendet och kommer att titta på om, och i så fall hur, drabbade hushåll ska få ersättning. Semestertider och externa handläggare kan innebära viss väntetid, men vi återkopplar så fort vi kan.

Ny uppdatering om fiberavbrottet

Vi vill meddela att AT nu informerat oss om att nästan samtliga bostäder i Stommen återigen ska ha tillgång till fiber.

Däremot kvarstår problemet för fastigheterna på Södra Stommen 88–105. AT räknar med att problemet där ska vara åtgärdat imorgon. Vi meddelar så fort vi får någon ny information från dem.

Har du problem med fibern på andra adresser alltså inte Södra Stommen 88-105, hör gärna av dig till styrelsen på styrelsen.stommen@gmail.com.

Uppdatering om fiberavbrottet – arbetet fortsätter

Arbetet med att åtgärda fiberavbrottet är fortfarande i gång. Problemet visade sig vara mer omfattande än först trott, det var inte bara kabeln som gick av, utan den orsakade också skador på andra kablar i kopplingsskåpen.

Under måndagen har entreprenören bytt ut kabeln som löper över den stora gräsytan. Nästa steg är att svetsa ihop kabeländarna, vilket planeras ske under tisdagen.

Om allt går som planerat kan fibernätet vara igång imorgon. Men det finns fortfarande en viss osäkerhet, och i sämsta fall kan det dröja några dagar till innan alla har fått tillbaka uppkopplingen.

För dig som behöver tillgång till internet för ärenden som absolut inte kan vänta, till exempel att betala räkningar, rekommenderar vi att besöka en plats med gratis wifi. Biblioteket är ett alternativ och även andra allmänna platser.

Just nu ligger allt fokus på att få problemet åtgärdat så snabbt som möjligt. När det är löst kommer vi att se över hur vi kan minska risken för liknande händelser framöver. Vi kommer även att titta på den ekonomiska delen kring försäkring och eventuell ersättning.

Vi uppdaterar igen så snart vi har ny bekräftad information.

Uppdatering om driftstörning av Internet

AP har varit ute på plats och arbetat med att lokalisera felen. Det har redan tagit flera timmar att identifiera problemen. Vi hade förhoppningar om att arbetet skulle vara klart idag, men tyvärr kommer det att dra ut på tiden och fortsätta på måndag.

Detta innebär tyvärr att vissa boende i stommen fortsatt under helgen inte kommer att ha tillgång till fiberanslutet nätverk. Vi beklagar verkligen de besvär detta orsakar och ber om ursäkt för situationen.

Vi arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet och tackar för ert tålamod och er förståelse.

Med vänlig hälsning,

Styrelsen

Problem med Internet i området

Vi har blivit uppmärksammade på att en fiberkabel är skadad, vilket har lett till att Internet inte fungerar för vissa i området. AT-Installation är informerade och tittar på problemet.

Förhoppningen är att det blir åtgärdat under morgondagen. Vi återkommer med mer information så snart vi vet mer.

Tack för ert tålamod!

/Styrelsen

Välkommen på invigning av den nya lekplatsen vid S3 – lördag 28 juni kl. 10.00

Nu är den klar! Efter ett intensivt arbete under våren är vi glada att meddela att lekplatsen vid S3 nu är färdig, redo för lek, skratt och nya äventyr!

Vi har byggt en helt ny lekställning, lagt konstgräs för mjuka landningar, satt ut nya sittmöbler och skapat gröna rabatter med träd, blommor och bärbuskar (allt går att smaka på!). Sandlådan, småleken och gungorna finns kvar – som sig bör.

Det här vill vi såklart fira tillsammans!

Lördag 28 juni kl. 10.00 ses vi för en liten invigning. Det bjuds på kaffe, saft och något gott till. Kom gärna förbi, kika hur fint det blivit och säg hej!

Välkommen!
Styrelsen för Samfälligheten Stommen

Information om posthantering

Vad händer med postlådorna?

Postnord meddelande vid årsskiftet att de kommer att upphöra med att dela ut post inne i området. Detta innebär en förändring som påverkar alla radhusägare och Förbos lägenheter.

Frågan togs upp på samfällighetens årsstämma i april, där en radhusägare skickat in en motion om att styrelsen skulle ta fram en fungerande alternativ lösning i samarbete med Postnord.

Denna motiom röstades igenom, och styrelsen fick därmed i uppdrag att arbeta fram ett alternativ.

Styrelsen har skickat in ett förslag i samarbete med Förbo, som innebär att Styrelsen kommer att sätta upp nya enhetliga brevlådor vid garagen.

Förbos postlådor som är placerade mer än 10 meter från parkeringarna, kommer också att flyttas ut till närmsta parkering.

Kostnad och delaktighet

Det är viktigt att förstå att kostnaden för brevlådorna inte täcks av samfälligheten eller styrelsen. Varje radhusägare som vill delta kommer att få köpa in sig i en egen brevlåda, liknande hur det gick till i laddboxprojektet förra året.

⚠️ Om man väljer att inte köpa in sig på en brevlåda, kommer man istället att få hämta sin post hos Postnord i Bårhult.

Vi återkommer med mer information så snart vi fått besked från Postnord om vårt förslag har godkänts.

Tack för visat tålamod och engagemang i vårt gemensamma område!

Med vänlig hälsning,

Styrelsen. 🌻

Ny leverantör för gästparkeringen – Apcoa ersätter Aimo

Från och med den 2 juni byter vi leverantör för betalning av gästparkeringarna i området. Det innebär att Aimos tjänst försvinner och ersätts av Apcoa.

Ny app att använda
För dig som gästparkerar innebär det att du från och med måndag 2 juni använder Apcoas app i stället för Aimos.
Du kan även använda EasyPark om du föredrar det, båda apparna fungerar. Det kommer att finnas nya skyltar med tydliga instruktioner på plats.

Gratis parkering under bytet
Själva bytet sker nu i helgen. Under övergången, lördag 31 maj och söndag 1 juni, kommer det att vara gratis att parkera på gästparkeringarna.

Varför byter vi?
Den främsta anledningen till att vi byter leverantör är att samfälligheten nu får möjlighet att ta del av intäkterna från parkeringen. Dessutom ingår utrustning som skyltar utan extra kostnad, vilket ger oss ett bättre avtal som helhet.

Kallelse till extrastämma om värmeprojektet

Med anledning av värmeprojektet kallar vi i styrelsen till en extrastämma. Syftet är att informera och fatta beslut kring finansiering och genomförande av projektet.

Endast medlemmar (radhusägare) i samfälligheten är kallade till stämman.

Tid: 2025-06-03, klockan 19:00
Plats: Festlokalen, Servicehus 4

Klicka här för att komma till alla dokument inför årsstämman.

Skicka ett mail till styrelsen.stommen@gmail.com för att få ett lösenord till dokumenten.

Välkomna!