Hoppa till innehåll

Natalia Lindberg

Vatten avstängt i Norra Stommen på grund av vattenläcka

Vi har just nu en pågående läcka under ett av radhusen i Norra Stommen. För att kunna lokalisera och åtgärda problemet har vi tillfälligt stängt av varmvattnet i större delar av Norra.

Vi arbetar så snabbt vi kan för att hitta och reparera läckan, och vi uppdaterar löpande när vi vet mer om tidsplanen.

Tillfälligt problem med varmvatten i Norra stommen

Under kvällen har det varit störningar med varmvatten i Norra stommen på grund av en cirkulationspump som krånglat. Problemet är tillfälligt åtgärdat genom att flödet har ökats, vilket gör att varmvatten successivt kommer tillbaka. Räkna med att det tar ungefär en timme innan alla har varmt vatten igen.

En rörmokare kommer att kontrollera pumpen imorgon för att säkerställa en långsiktig lösning.

Gemensamma koder för Norra och Södra Stommen – enklare parkering

Från och med nu har Norra och Södra Stommen sammankopplade koder för gästparkeringarna. Det betyder att om du eller en gäst råkar slå in koden för ”fel” del av Stommen så kommer det ändå att fungera, och ingen riskerar att få en felaktig p-bot.

Bakgrunden är att när vi gick över till Apcoa i juni fick Norra och Södra Stommen olika koder. Det ledde tyvärr till att några boende och gäster fick parkeringsböter trots att parkering var betald, bara på grund av att fel kod använts. Med de nya sammankopplade koderna är det problemet nu löst.

Det är dock fortfarande viktigt att använda rätt kod. På så sätt får samfälligheten en bra bild av hur mycket respektive parkering nyttjas, vilket hjälper oss att planera och förbättra parkeringssituationen framöver.

Viktigt om leksaker på våra lekplatser

Vi har fått information om att ett barn skadat sig på en leksakskorg som hade lämnats på lekplatsen i Norra Stommen. Korgen är redan bortplockad och vi tittar på att införskaffa säkra förvaringslådor för leksaker, enligt rekommendation från företaget som besiktigar våra lekplatser.

Vi vill också påminna om att vi inte ska ha leksaker liggandes kvar på lekplatsen. Det finns en säkerhetsrisk eftersom någon kan snubbla eller ramla, och EU-direktiv samt svenska säkerhetsstandarder säger att ytor på lekplatser ska vara fria från föremål som inte är godkända för lekplatsbruk.

För att följa reglerna behöver större leksaker tas med hem eller läggas i de godkända lådorna. Några småsaker, som spadar och hinkar, kan vi såklart ha överseende med eftersom de inte utgör någon större risk och samtidigt är mycket populära.

Tack för att ni hjälper till att hålla lekplatsen säker för alla barn!

Strömavbrott i garagen i Södra Stommen,19 augusti

Tisdagen den 19 augusti kommer strömmen i vissa av Södra Stommens garage att vara avstängd under förmiddagen. Anledningen är att vi behöver byta mätarskåp och säkra upp elförsörjningen, eftersom allt fler laddar sina elbilar i garagen.

Vi tackar för er förståelse och ber om ursäkt för eventuella olägenheter.

Påminnelse: Grävning startar nästa vecka (v. 34)

Nästa vecka påbörjas grävarbetet för att byta ut värmesystemet i Stommen. Arbetet sker dagtid i de södra delarna av området, närmast skolan, och kan innebära visst buller. Vissa gångvägar kommer också att stängas av tillfälligt.

Som tidigare nämnts kommer de hushåll som direkt berörs att få mer detaljerad information under arbetets gång, samt bli inbjudna till informationsmöten.

Vi gör vårt bästa för att minimera påverkan och tackar för er förståelse.

Har du frågor angående grävningen? Mejla oss gärna på varmeprojekt@gmail.com.

Information till radhusägare kring avgiften för juli

Vi vill uppmärksamma er radhusägare på att det tyvärr blivit ett fel i beräkningen av den senaste kvartalsavgiften. Den retroaktiva höjning som skulle ha gällt för första kvartalet togs av misstag endast ut för en månad.

Det innebär att nästa kvartalsavgift kommer att justeras för att täcka upp de två månader som saknades.

Vi beklagar felet och förstår att det kan orsaka viss förvirring. Har du frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss, antingen via styrelsen.stommen@gmail.com eller direkt till kassoren.stommen@gmail.com.

Vänliga hälsningar,
Styrelsen i Samfälligheten Stommen

Etapp 1 av värmeprojektet drar igång i augusti

Nu är det klart: etapp 1 av värmeprojektet drar igång i augusti. Entreprenör är upphandlad, finansieringen är säkrad och planeringen pågår för fullt.

Vad handlar projektet om?

Du har säkerligen märkt att det varit en del störningar med varm- och kallvattnet i Stommen. Därför är vi glada att kunna berätta att vi nu startar ett större underhållsarbete för att förbättra vatten- och värmesystemen i området.

Arbetet innebär att vi byter ut de gamla rören i grunden, både för vatten och värme, och ansluter dem inne i tvättstugan i varje radhus och i klädkamrarna i varje lägenhet. De befintliga rören har tjänat ut sin tid, och med det här projektet minskar vi risken för framtida problem samtidigt som vi skapar en tryggare och mer driftsäker boendemiljö.

Vad innebär Etapp 1?

Vi inleder med en första, lite mindre etapp som omfattar radhus och lägenheter på Södra Stommen 17–54. Här testar vi hur arbetet bäst genomförs och samlar erfarenheter inför kommande etapper i området. Du som bor i denna etapp kommer inom kort att få mer information.

Tidplan och nästa steg

  • Start: Arbetet påbörjas i slutet av vecka 32
  • Informationsmöte: Vi bjuder in till ett möte på plats under vecka 36, där de boende som berörs av etapp 1 får mer information. Inbjudan kommer!
  • Färdigt: Etapp 1 beräknas vara klar under hösten
  • Entreprenör: Arbetet utförs av KIWI

Hur påverkas du som boende?

Till en början påverkas inte din bostad direkt. Däremot kommer du att märka av att det pågår arbeten utanför, till exempel grävarbeten och håltagning i grunderna.

Vi förstår att det finns många praktiska frågor, till exempel om tider för störningar eller avstängt vatten. Innan arbetet drar igång kommer entreprenören att informera direkt till alla berörda.

Vi gör vårt bästa för att störa så lite som möjligt och hoppas på din förståelse under projektets gång.

‼️ Till dig som bor i radhusen på Södra Stommen 17–54. Viktigt! ‼️

För att vi och KIWI, vår entreprenör, ska kunna nå dig med information när det blir dags, behöver vi få in dina kontaktuppgifter.

Vänligen mejla till varmeprojekt@gmail.com och ange:

  • Ditt namn
  • Adress
  • Mejladress och telefonnummer

Eller lämna dina uppgifter i den röda brevlådan, vid Servicehus 2.

Tack för att du hjälper oss att hålla kommunikationen enkel och effektiv inför nästa steg i projektet. Det här är bara början på en långsiktig förbättring för hela området. Du kommer att få löpande information under projektets gång.

Har du frågor redan nu? Mejla oss gärna på varmeprojekt@gmail.com.

Fiberkabeln är nu lagad – Internet fungerar igen

Reparationen av den skadade fiberkabeln är nu slutförd och Internet ska fungera som vanligt för samtliga boende i området.

Vi i styrelsen vill tacka för ert tålamod under avbrottet.

Nu när det akuta är löst kommer vi i styrelsen att gå igenom vad som hänt och se om det finns något vi kan göra för att minska risken att det händer igen. Vi fortsätter också att hantera försäkringsärendet och kommer att titta på om, och i så fall hur, drabbade hushåll ska få ersättning. Semestertider och externa handläggare kan innebära viss väntetid, men vi återkopplar så fort vi kan.

Ny uppdatering om fiberavbrottet

Vi vill meddela att AT nu informerat oss om att nästan samtliga bostäder i Stommen återigen ska ha tillgång till fiber.

Däremot kvarstår problemet för fastigheterna på Södra Stommen 88–105. AT räknar med att problemet där ska vara åtgärdat imorgon. Vi meddelar så fort vi får någon ny information från dem.

Har du problem med fibern på andra adresser alltså inte Södra Stommen 88-105, hör gärna av dig till styrelsen på styrelsen.stommen@gmail.com.